Ön is ülőmunkát végez? Változtasson szokásain minél előbb!

2015-05-05 at 14:12

A hosszú órákon át tartó ülés bizony nagyon is káros az egészségére, ha hiszi, ha nem! Az elmúlt években több kutatás is azt igazolta, hogy az ülőmunka a mai kor népbetegsége. Olyan, mint régebben a dohányzás, amiről először sokan azt hitték, hogy nem ártalmas. Tévedtek! Az üléssel kapcsolatban a helyzet olyannyira súlyos, hogy a heti 40-50 órás ülőmunkát, egy-két edzés sem tud helyrehozni. Többre van szükség! Nem véletlenül találták ki az állítható asztalokat, amit percek alatt álló pozícióba lehet használni. Viszont ne szaladjunk ennyire előre, először nézzük meg, pontosan milyen egészségromboló hatása van a sok ülésnek.

Az csak egy a sok közül, amit mindenki tud, hogy fájdalmas gerincproblémák kialakulásához vezethet, ezen kívül ugyanis nagy szerepe van a túlsúly gyarapodásában, illetve több intim betegséghez is köze van.

Nőknél jelentkező tünetek:
A méhre, petefészkekre és a húgyhólyagra ránehezedő belek súlya kisebb-nagyobb gondokat szülhet. Alhasi gyulladások (petefészek, hólyag), felfázás, széklettartási problémák, illetve aranyér is egyre gyakrabban előfordulhat. Ezek a kellemetlenségek sajnos kortól függetlenül minden nőt érintenek, sőt előrehaladottabb állapotban a szervek süllyedése is jelentkezhet (pl.: méhsüllyedés, végbélsérv, hólyagsérv). És akkor még nem is beszéltünk az állandó üléshez kötött munka során kialakult egyéb rossz életmódbeli szokásról. Sokan ugyanis annyira elkényelmesednek, hogy e köré szervezik, alakítják ki új szokásaikat, például kevesebbet isznak, hogy ne kelljen olyan gyakran felállni, vagy sokáig tartogatják, amit nem kellene.

Férfiaknál jelentkező tünetek:
Már egészen fiatal kortól kezdve kialakulhatnak potencia zavarok, vizelési (prosztata) panaszok. Az olyan életmódbéli rossz szokások, mint például a wc-n üldögélés-olvasgatás, a pocak növesztése, valamint a dohányzás is hozzájárul az intim területek gyengüléséhez. Mindezek együttvéve pedig komoly egészségromlást eredményezhetnek.

Felmérések szerint több súlyos, maradandó, vagy visszatérő betegséghez vezethet az éveken át folytatott ülőmunka. Aki ilyet végez, sokkal nagyobb eséllyel számíthat bélrák, prosztatarák, vagy végbéldaganat kialakulására. De olyan népbetegségnek számító kellemetlenséget is fokozhat, mint például az aranyér. A tabutémának számító végbél betegségek (végbélrepedés, aranyér) az ülőmunkát végzők között 50-85% százalékos aránnyal fordulnak elő.

Megelőzés!
Sok esetben nincs mód a folyamat visszafordítására, így az egyetlen amit tehet, hogy megelőzi ezt. Például ilyen módokon:

  • Iktasson be rendszeres szüneteket a munkája során: sétáljon egyet, mozgassa át minden végtagját!
  • A gurulós irodai székét váltsa le egy fix székre, fitness labdára, vagy egyéb speciális ülőalkalmatosságra!
  • Fogyasszon napi 3-4 liter tiszta vizet, illetve figyeljen változatos étrendjére!
  • Amint szükségesnek érzi, menjen ki a mosdóba és könnyítsen magán!
  • Vezessen be a napirendjébe 10 perces intim tornát, melyet otthon egyedül, vagy egy szakértő felügyelete alatt végez el.